Новини

Ще у дитсадку можна навчитись всьому, що потрібно для протидії дезінформації – Рене Гоббс

Український журналістський фонд

Про це Рене Гоббс сказала у своєму виступі в Києві 29 травня, що відбувся в рамках  міжнародного  самміту  з обговорення ситуації з дезінформацією в світі MisinfoCon. Захід організували міжнародна журналістська організація Hacks/Hackers та Рада міжнародних наукових досліджень та обмінів (IREX).

«Мій основний меседж презентації я хочу сформулювати так: ще у дитсадку можна навчитись всьому, що потрібно для протидії дезінформації, – сказала Рене Гоббс. – У книжці “Все, що мені справді потрібно, я вивчив у дитсадку” Робер Фулгам писав про те, що всі необхідні навики – емоційні, когнітивні, соціальні – дитина вивчає ще до того, як йде до школи.  Я вважаю, що так само із медіаграмотністю, адже це розширена концепція грамотності у традиційному розумінні. Це вміння одержувати доступ, аналізувати, створювати, рефлексувати і діяти, використовуючи медіамеседжі у широкому різноманітті форм».

Рене Гоббс є авторкою багатьох проектів та навчальних програм із медіаграмотності. У Києві вона розповіла про один із них, який був реалізований у Хорватії в 2015 році організацією DKMK (Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu) і був спрямований на вчителів, які працюють із дітьми наймолодшого віку.  Рене пояснила, що на першому етапі вчителям було важливо розповісти загалом про основи медіаграмотності і навіщо її інтегрувати у навчання, а потім вже переходити до конкретних прикладів завдань.

«Діти вже у 6 років можуть розуміти, що медіамеседжі створені для того, щоб переконувати нас, інформувати або розважати, при цьому всі ці задачі можуть бути включені в одне повідомлення. Вивчати, як маркетинг та бренди використовують медіамеседжі можна на простих речах, наприклад, на упаковці йогурту: роздивившись її, діти можуть визначити, які елементи на ній містять інформацію, а які розважають. Діти побачать, що ці речі можуть виглядати розмито в багатьох аспектах нашої культури. Уміти ставити питання щодо реклами, загалом критичний її аналіз – це фундаментальний навик педагогів із медіаграмотності», – вважає Рене.

Вона перелічила ті основні уміння, якими мають володіти діти, аби бути свідомими медіакористувачами. Серед них:

  • Розпізнавати жанри медіа
  • Розпізнавати мету автора та цільові аудиторії
  • Інтерпретувати медіаповідомлення активно, а не пасивно
  • Розпізнавати та опиратись емоційним впливам
  • Помічати стереотипи
  • Помічати упущення та неточності
  • Приймати відповідальні рішення щодо репостів в онлайні

Нагадаємо, що раніше організатори проекту «Вивчай та розрізняй» (L2D) дослідили,наскільки успішно учасники виявляють фейки. MediaSapiens також писав про українські тенденції у медіаосвіті і шведський досвід.