Новини

Реформовані редакції не можуть претендувати на комунальні приміщення – тільки на оренду

Український журналістський фонд

Вимоги влади передати приміщення, що перебувають на балансі редакцій комунальних ЗМІ, на баланс органів місцевого самоврядування і укласти договори про оренду є законними. Таке роз’яснення дає медіаюрист ГО «Платформа прав людини» Людмила Опришко у відповідь на звернення від редакції газети «Полісся» (Волинь), що надійшло на адресу НСЖУ. У зверненні головний редактор Петро Трофимчук зазначає, що райдержадміністрація в м. Камінь-Каширський на Волині відмовила в підписанні угоди про передачу засновницьких прав, пославшись на ст. 7 Закону України «Про реформування державних і комунальних друкованих ЗМІ» і вимагає передати на баланс районної ради (один зі співзасновників газети) та укласти угоду про оренду приміщення. Наразі воно перебуває на балансі ПП «Редакція газети «Полісся».
«Як засвідчує бухгалтерська документація (баланси редакції, головна книга),приміщення знаходиться у статутному капіталі підприємства. Занесене воно було бухгалтерією у статутний капітал у 1995 році, тобто з одночасною передачею його з балансу районної друкарні (яка приватизувалася) під час розподілу майна згідно розпорядженням голови облради. Такою тоді була економічна політика країни. Отож, як бути? З одного боку, якщо передати приміщення районній раді, постраждають інтереси засновників новоствореного приватного підприємства. Адже таким чином із статутного капіталу будуть виведені засоби, а статутний капітал залишиться не підкріпленим майном. З іншого боку, якщо намагатися утримати майно (приміщення), влада не підпише угоду про передачу засновницьких прав і з закінченням 2018 року Мінюст анулює свідоцтво про держреєстрацію ЗМІ. Але напрошується іще одна думка: якщо приміщення в статутному капіталі, то чи має новостворене ПП підстави заявити про право власності на нього?», – звертається пан Трофимчук.
Як пояснює медіаюрист, відповідно до частини 3 та 4 статті 78 Господарського кодексу України майно комунального унітарного підприємства перебуває у комунальній власності і закріплюється за таким підприємством на праві господарського відання (комунальне комерційне підприємство) або на праві оперативного управління (комунальне некомерційне підприємство).
Статутний капітал комунального унітарного підприємства утворюється органом, до сфери управління якого воно належить. Розмір статутного капіталу комунального унітарного підприємства визначається відповідною місцевою радою.
Таким чином, майно комунального підприємства належить місцевій територіальній громаді і за своїм статусом є комунальним.
Частини 1 та 2 статті 9 Закону України «Про реформування державних та комунальних друкованих засобів масової інформації» передбачають, що:
«1. У процесі реформування майно (крім приміщень і земельних ділянок), що на момент набрання чинності цим Законом перебувало на балансі редакції (майно, надане редакції засновниками (співзасновниками) друкованого засобу масової інформації та редакції у користування, та майно, придбане трудовим колективом редакції), передається у власність зазначеному суб’єкту господарювання безоплатно, за умови забезпечення функціонування друкованого засобу масової інформації, збереження його назви, цільового призначення, мови видання і тематичної спрямованості.
2. Приміщення, що перебувають у державній або комунальній власності, у яких на час реформування розташовувалися редакції, передаються в оренду строком не менше ніж на 15 років з розміром орендної плати, установленим для бюджетних організацій. Договір оренди укладається між редакцією та Фондом державного майна України (його регіональним відділенням) або відповідним органом місцевого самоврядування».
Таким чином, в процесі реформування новостворене трудовим колективом підприємство — правонаступник комунального ЗМІ безоплатно не може отримати у власність приміщення та земельні ділянки, на яких вони розташовані, оскільки це заборонено законом. Ці об’єкти належать територіальній громаді (є комунальною власністю) і можуть передаватись лише в довгострокову оренду.
Відповідно, вимоги місцевої ради про передачу приміщення редакції з її балансу на баланс районної ради є законними. Зазвичай така процедура передує укладанню договору оренди приміщення, в якому знаходиться редакція видання.