Новини

«Відео краще передає процес, а фото — настрій», – поради фотожурналіста і медіа-тренера

Український журналістський фонд

Візуальний контент у медіа – як традиційних, так і нових – дуже важливий. Адже людина краще сприймає візуальну інформацію, краще на неї реагує та краще запам’ятовує. 63% соціальних медіа складаються з фотографій. Понад 50% користувачів перепощують тут чиїсь фотографії чи викладають свої. Оскільки зараз практично всі ЗМІ мають свої сторінки в соціальних мережах, де розміщують матеріали, дуже важливо приділяти увагу візуалізації. Про те, як правильно це робити, розповідала учасникам навчального проекту НСЖУ «Школа медичної журналістики» сертифікований тренер, фотожурналіст Еміне Зіятдінова.

– Навіть якщо ви пишете тільки новини, все одно маєте використовувати соціальні медіа для розповсюдження інформації з метою просування свого видання. Відповідно, без фотографій – нікуди. Вдалі заголовок і фото «чіпляють» і змушують прочитати, навіть якщо людина не надто зацікавлена темою, – коментує Еміне.

Фото та відео здатні передати емоції. Навіть якщо текст  великий, візуалізація полегшує сприйняття.

– Люди рідко перечитують на інтернет-сайтах більше 1 тисячі знаків. Якщо текст іде великими блоками і не розбивається візуальною картинкою, його читати ще важче, – зауважує тренер.

Радить не давати в онлайн-медіа суцільний текст, який іде більше, як на півтора екрани, і розбивати його картинкою.

За словами Еміне, читачі зазвичай вибирають газету чи журнал за обкладинкою. В онлайн-медіа – та сама тенденція. Саме фотографія важлива для того, щоб читач «клікнув» на цю інформацію.

Однак залежно від змісту тексту, фотографії відіграють різну роль.

–  Якщо у вас в країні епідемія, то немає значення, яку фотографію ви поставите – люди все одно будуть читати новини на цю тему. Але якщо ви пишете, скажімо, про епідемію еболи в Західній Африці, то дуже важливо вибрати правильне фото, – радить Еміне. – Не варто ставити фотографію «аби було», а також слід уникати «популярних» зображень, що купуються в інтернет-ресурсах.

Залежно від важливості теми матеріалу, різне значення має і якісь відзнятого фото чи відео. Скажімо, в розпал «гарячих» подій на Майдані люди дивилися ролики навіть найнижчої якості, аби тільки дізнатися про події. Натомість, якщо новина не «гаряча», відео низької якості зовсім не приверне увагу до сайту.

– Візуальний контент – це в першу чергу комунікація. Кожен елемент – текст, фото, відео, інфографіка – має допомогти розповісти історію, а не дублювати одне одного. Візуальні контенти мають «говорити» з текстом, – радить експерт.

Щоб розповісти ту чи іншу історію за допомогою фото або відео, слід дотримуватися кількох порад. Насамперед, візуальний контент так само повинен мати початок, середину і кінець.

– Варто продумати робочу назву статті – чому ця історія важлива, що ви хочете нею сказати. Яким чином можна використати назву, фото та відео, щоб вони доповнювали одне одного. Які можуть бути головні персоналії для інтерв’ю?  Що краще – зробити портрет і дописати текст чи додати до фото аудіозапис? Всі ці питання варто поставити під час роботи над проектом, – зауважує Еміне.

Тренер каже: відео краще передає процес, а фото – настрій, тому обирати варто, відштовхуючись від того, що ви хочете донести до аудиторії.

Для історій слід робити різні знімки, з різного ракурсу, знімати три плани – широкий, середній та близький. А також не забувати про «транзитні» фотографії, які показують рух, скажімо, якщо людина іде з дому в лікарню. Так само з відео – треба слідкувати, аби в ньому проглядалася зміна часу. При цьому відео повинно тривати не більше 1-2 хвилин.

Використовуючи текстовий матеріал, наприклад, чиєсь інтерв’ю, необхідно пам’ятати, що приклади та історії з життя сприймаються набагато краще, ніж просто узагальнення.

– Розміщуючи відеоінтерв’ю на сайті, звертайте увагу, щоб «голова, яка говорить на камеру» не займала по часу більше кількох секунд за один раз. Інтерв’ю може продовжуватися, ви можете повернути героя на екран, але  між тим повинна бути нарізка матеріалу, про який ця людина говорить.

Намагаючись зробити, треба брати до уваги, що фото- чи відеоісторію про конкретну людину зробити набагато легше, ніж про те чи інше явище.

– Наприклад, ви не зможете зробити фотоісторію про ВІЛ в Україні, бо це потребує дуже багато зусиль та ресурсів. Але показати проблему можна, розказавши про конкретний випадок. Така історія буде легше сприйматися, її легше зняти та  змонтувати, – коментує Еміне.

В окремих випадках набагато доречніше використовувати візуалізацію інфографікою. Є інформація, яку ніяк не опишеш словами і не проілюструєш. А інфографіка дозволяє читачу швидко розібратися в темі. Цікавою є також інтерактивна інфографіка, але вона вимагає набагато більше ресурсів.

Загалом, використовуючи онлайн-медіа, розміщуючи там фото та відео, Еміне Зіятдінова радить пам’ятати про відповідальність.

– Коли ми пишемо новини для онлайн-ресурсів, то перш за все дбаємо про швидкість, використовуємо повідомлення блогерів, часто не маємо часу, аби перевірити інформацію. Але те, що потрапило в соціальні медіа, розповсюджується. Навіть якщо ви видалите інформацію, її все одно можна знайти в інтернеті. Тому слід пам’ятати  про це, особливо, якщо працюєте з чутливими темами, – зауважує експерт.