Якщо ще два роки тому провідні онлайн-медіа вважали першочергово важливою перевірку інформації, то зараз, аби утримувати конкуренцію, вони змушені брати інформацію із соціальних мереж. Такими спостереженнями поділилася шеф-редактор ГО «Телекритика» Наталія Лигачова під час міжнародної конференції «Трансформація журналістики: цифрові виклики професійним стандартам та медіа-етиці».
– Масив громадянської журналістики, яка в часи змін дуже популярна, змушує провідні ЗМІ користуватися інформацією з мереж. І саме із соціальних мереж походять деякі відомі на сьогоднішній день експерти, – каже Наталія Лигачова.
Саме тому, на її думку, зараз можна говорити про розмиття експертного середовища.
– Часто ти не розумієш, чи можеш довіряти тому, хто популярний в соціальних мережах. Ти не знаєш рівня його підготовки… Якщо раніше професійні ЗМІ брали на себе якусь відповідальність за професійний рівень тих людей, яких вони залучали в якості експертів, то зараз немає того рівня. Це виклик, – каже фахівець.
Ще одним викликом Наталія Лигачова називає фейки, які вже стали зброєю пропаганди. І багато медіа не хочуть витрачати час на перевірку інформації.
– Якщо на телебаченні ще є якийсь час на перевірку новин, то в онлайн-ЗМІ час іде на секунди. Я теж як редактор часто стою перед вибором – отримати трафік чи зберегти довіру.
Проблема полягає і в тому, що зараз лідерами відвідувань є не ті чи інші сайти, а агрегатори. А вони не несуть ніякої відповідальності за зміст новин.
У соцмережах факти часто підміняються історіями. І вже постає питання – чи може професійний журналіст на особистій сторінці переповідати ті чи інші історії. Чи все-таки від нього має іти тільки достовірна інформація.
Щоб гідно відповідати на ці виклики, потрібна саморегуляція серед медіа в інтернеті. Але для цього потрібні і зміни рекламного ринку, який даватиме правдивим медіа можливість заробляти, і чесні суди, які змусять відповідально ставитися до поширення інформації.