Новини

«Сторінки в соцмережах стали конкурентами для ЗМІ», – медіа-експерт Максим Саваневський

Український журналістський фонд

Аудиторія онлайн-ЗМІ практично не читає новин, особливо якщо текст більше 2 тис. знаків. Читають переважно заголовки. Часом кількість «лайків» заголовків переважає кількість людей, які прочитали повідомлення. Про ці та інші тренди онлайн-медіа розповів керуючий партнер PlusOne DA Watcher.com.ua Максим Саваневський під час конференції «Трансформація журналістики: цифрові виклики професійним стандартам та медіа-етиці».

За його словами, аудиторія новинних сайтів набагато менша, ніж це здається журналістам. Якщо проаналізувати ті топ-10 сайтів, котрими користуються українці, то в десятку не входить жоден медійний сайт.

– Найвище місце, яке мав український новинарний сайт серед усіх сайтів – це Українська правда в лютому цього року. Вона була на 16-му місці. Нормальна ситуація, коли новинні сайти перебувають десь у другому-третьому десятку, – коментує Максим Саваневський.

Експерт каже: нині щодня близько 1 мільйон осіб заходять в інтернет з метою почитати новини. Ця цифра значно зросла з часів Майдану. До відомих подій аудиторія новинарних сайтів була в межах 280 тисяч.

– Інтерес зріс доволі суттєво. Крім цього, зросла і роль соціальних медіа в цьому процесі. Соціальні медіа стали важливим генератором трафіку для новинних сайтів.

В той же час, якщо у вересні минулого року люди цікавилися в соцмережах переважно жовтими новинами (відповідно і переходили за ними на новинні сайти), то з початком подій Євромайдану інтерес кардинально змінився. Зараз головна тематики – це все, що пов’язано із зоною АТО.

Змінився і розподіл між самим соціальними мережами. «Фейсбук» став номером один за обсягом трафіку. А «В контакті» поступилася «Однокласникам». Скажімо, ще півтора року тому «Однокласники» взагалі не жили таким поняттям, як новини.

Серед трендів, про які говорить Максим Саваневський, – втрата інтересу до новин на користь заголовків та лідерство картинок як типу контенту.

– Крім цього, сторінки в соцмережах стали конкурентами для ЗМІ, – відзначає він, зауважуючи, що інтерес до певних сторінок чи акаунтів тих або інших осіб у соцмережах часто значно більший, ніж до новинних сайтів.

Аналізуючи відео в інтернеті, експерт звертає увагу на існуючі міфи. Перший: на відео можна заробити гроші. Насправді, в Україні це нереально. Другий: є попит на відео суспільно-політичної тематики (насправді люди дивляться таке відео лише  в екстраординарних ситуаціях). Третій: інтернет вб’є телебачення (досвід європейських країн показує, що інтерес до ТБ не зменшується).

Також експерт вказав на головні маніпуляції в інтернет-ЗМІ.

– Таке поняття як першоджерело починає помирати. ЗМІ починають передруковувати інформацію один в одного, не докопуючись до того, була новина чи ні. Поширюються новини, які не існують. Як приклад, минулого року ми з моїми колегами вирішили провести експеримент. Розмістили на фейсбук-сторінці повідомлення, що український гімн визнали в ООН найкращим у світі. Новину передрукувало близько 200 видань, потрапила навіть на телебачення, – розповідає Саваневський.

А ще, за його словами, на сьогодні збільшився попит на пропаганду, а чесність втрачає цінність.

– Людям приємно чути те, що вони хочуть чути. І медіа починають їм у цьому підігравати.