Новини

Рівень довіри до ЗМІ рекордно впав

Український журналістський фонд

Засоби масової інформації стали тим інститутом, рівень довіри до якого рекордно впав за останні місяці. Про це повідомили експерти Академії Української Преси  під час презентації  моніторингу теленовин за вересень 2014 року.

За словами завідувача відділу соціології культури і масової комунікації Інституту соціології НАН України, професора Наталії Костенко, рівень довіри до медіа суттєво різниться в регіонах. Від 27% осіб, які не довіряють ЗМІ на Заході, до майже 70% — на Сході.

- Моніторинг Інституту соціології проводиться з 1994 року. Вперше зафіксована така ситуація, коли рівень недовіри до медіа перевищує рівень довіри, — коментує Наталія Костенко.

Професор зазначає: за даними опитувань, в цілому до 45% людей відчувають явний дефіцит достовірної інформації. При цьому, впливає на це і психологічний стан, у якому перебувають люди. Чим вищий рівень страху і тривожності, тим більше нарікань на достовірність повідомлень у медіа.

Як відзначив Президент Академії Української Преси, професор Валерій Іванов, черговий моніторинг засвідчив, що ситуація в медіа не змінилася протягом останнього часу на краще. Такий показник, як рівень балансу в новинах можна порівняти з часами президентства Леоніда Кучми.

- Те, як працюють наші найбільші телеканали, можна назвати як завгодно, але не роботою демократичних медіа у демократичному суспільстві. Такий рівень балансу та представлення влади і опозиції — не є нормальним, — констатує Валерій Іванов.

Нагадаємо, що моніторинг теленовин Академія Української Преси готує спільно з вченими Інституту соціології НАН України. Дослідження новин провідних телеканалів здійснюється методом контент-аналізу, який виключає будь-які суб’єктивні оціночні судження.

Останній моніторинг засвідчив, що 54% новинного потоку останнього тижня вересня склали політичні новини України. На жаль, відсоток  збалансованості дуже малий. Лише 12% новин мали декілька точок зору на проблему.

Війна на сході України продовжує бути головною темою повідомлень. Вибори до Верховної Ради України в якості головної теми фігурують лише в 4% повідомлень, і в якості додаткової — ще у 3%.

Найбільша кількість політичних новин транслював телеканал ICTV. Трохи менші показники у ІНТЕРа та 5-го каналу. Що стосується тематики виборів, то тут найбільшу кількість новин транслювали ІНТЕР і Україна.

Коли мова йде про військовий конфлікт, найбільша увага у новинах приділяється збройним силам, державі та її органам, пораненим і загиблим. Уся позитивна лексика вживається по відношенню до них, а саме: «патріоти», «активісти», «волонтери», і «добровольці». Незмінними лідерами за кількістю отриманого на свою адресу негативу залишаються озброєні формування ДНР та ЛНР. До них застосовуються такі слова, як «терористи», «диверсанти», «найманці», «бойовики». Лідером уваги серед політичних об’єднань стала ДНР із 4% повідомлень. До порівняння: політичні об’єднання ВО Батьківщина і Партія Регіонів фігурували всього у 3% повідомлень.

- Що стосується такого ресурсу новин, як синхрон, то тут лідирує президент, далі слідує офіційна інформація з центру АТО. Частка синхрону представників влади у шість разів більша за частку синхрону опозиції. Дисбаланс суттєвий, і навряд чи можна тут говорити про якесь наближення до стандартів, — коментує Наталія Костенко.

Валерій Іванов наголошує, недотримання стандартів — може бути однією з причин  «ганебного» рівня довіри до ЗМІ.

- Є готові стандарти, які, зокрема, діють і в ВВС. Вони не дають точку зору ватажкам бойовиків, але дають слово представникам населення, яке підтримує інші погляди. Таким чином ці люди не відчувають себе «ізгоями». Так само жителі Донбасу не завжди дотримувалися сепаратистських поглядів. Наше завдання — реінтегрувати їх в Україну, — каже Валерій Іванов.