Новини

«Інформація – це товар, який треба вміти продавати якнайдорожче», – каже головний редактор із Казахстану Сергій Харченко

Український журналістський фонд

Головне правило, за яким живе журналістика в Казахстані – завжди бути в центрі подій, подавати об’єктивну інформацію і при будь-яких умовах та при будь-якій владі залишатися журналістом. Про це під час зустрічі в НСЖУ розповів колега з Казахстану, головний редактор газет «Костанайські новини», «Кур’єр Казахстану» та «Зелене яблуко» Сергій Харченко, який відвідав Україну.

 

– Часто мені ставлять питання – як російська журналістика живе в Казахстані, чи її там не притіняють. Те саме можна говорити й про українську журналістику. Я можу навести приклад: 33% ЗМІ в Казахстані – це казахськомовні, ще 30% — казахсько-російські, і ще 30% — суто російськомовні. Тому про які утиски може йти мова? Тож хоч нам і намагаються весь час сказати, що російська журналістика в Україні розвивається з великими проблемами, але я щороку їжджу в Україну і жодного разу ні про які серйозні проблеми не чув.

За словами Сергія Харченка, в Казахстані медіа не має проблем із владою, оскільки розуміють, що мають підтримувати і свого президента, і уряд. Але часто сперечаються з приводу своїх прав. Зокрема, одним з питань є доступ до інформації, що часто буває закритим.

– Нас запитують, чи є в Казахстані цензура. У нас цензура заборонена законом, але відповідальний високопрофесійний журналіст у душі вже цензор. Він буде знати, що йому можна писати, а що ні, інакше настане юридична відповідальність. Адже перед законом усі рівні.

Як розповів пан Харченко, в Казахстані понад 90% газет – приватні і повністю залежать від своїх тиражів, рейтингу та професіоналізму. Невелика частка державних меді повністю фінансується державою.

Попри те, що в країні також поступово переходить в інтернет, Сергій Харченко не підтримує ту думку, що друкована преса з часом загине.

– Загинуть ті газети, які не вміють налагоджувати зв’язки з аудиторією. Ми маємо засвоїти правило: журналісти живуть не для себе, а для свого споживача інформації. А в сучасних умовах інформація – це товар, який ми повинні навчитися продати якнайдорожче. Тоді ми не помремо, – зазначив редактор.

Газета «Костанайські новини», яку очолює Сергій Харченко, має 98 тис. тижневого тиражу, розповсюджується на Казахстан та прикордонні райони Росії. Для прикладу, він розповідає: друкована версія приносить йому понад 40 тис. доларів рекламних надходжень щомісяця, а сайт – збитковий.

 

Довідка:

Сергій Харченко – директор медіа-холдингу, куди входять газети «Костанайські новини», «Кур’єр Казахстану», дитяча газета «Зелене яблуко», радіо «Караван новин». Родом із Житомирської області. В Казахстан потрапив після навчання в Дзержинському будівельному училищі. Першою журналістською заміткою став відгук на фільм про перебування Микити Хрущова в США, який показали в сільському Будинку культури. Замітку надрукували в газеті «Радянське Полісся», але зробили автору зауваження в неграмотності. Це стало поштовхом для навчання на факультеті журналістики в Казахському державному університеті.  Відтоді уже 40 років Сергій Харченко присвятив журналістиці.