Новини

Укрпошта не підвищуватиме тарифи на доставку преси ні цьогоріч, ні в наступному році

Український журналістський фонд

Нове керівництво «Укрпошти» на чолі з Михайлом Паньківим оголосило про реформи, що чекають на державного оператора зв’язку, зокрема такі революційні, як франчайзинг поштових відділень чи передача на аутсорсинг приватним операторам цілих напрямків роботи пошти. Яким чином це може торкнутися преси — «Редакторський портал» розпитував у комерційного директора УДППЗ «Укрпошта» Василя Веселого.

За словами Веселого, плани щодо аутсорсингу існують лише на рівні ідеї, а от співпрацювати з найбільшими видавцями Укрпошта хотіла би напряму вже зараз. Щоб обговорити це питання, Укрпошта має намір запросити видавців створити дорадчий орган. На засіданні цього дорадчого органу у вересні Укрпошта також запропонує видавцям підтримати ідею локальних логістичних центрів (просто кажучи: щоб видавці друкували частину накладів у регіонах, а не в Києві) і не зловживати 9-ю статтею Закону «Про підтримку засобів масової інформації».

- Декілька років поспіль держава в повній мірі не компенсує нам затрати на розповсюдження періодики. Цього року на компенсацію статті 9 Закону «Про підтримку засобів масової інформації» держава мала б нам повернути близько 48 млн грн, а по факту передбачено лише 7,5 млн грн. (15%). Це означає, що Укрпошта фактично просубсидіювала приватних видавців на 40 млн.грн, — коментує Веселий.  І тут треба сказати, що нам треба все-таки розмежувати, яка преса є соціально-важливою, а яка — відверто комерційною. Раніше дотувалися переважно державні видання, а на даний момент більшість видань, які користуються статтею 9 і показують це як соціальне навантаження, є приватними. Чому держава має компенсувати доставку такої преси? Укрпошта — це 90-тисячний колектив, яким треба виплачувати заробітну платню, а ситуація з заробітками на ринку, скажу відверто, не проста. Тим не менш, зважаючи на суспільно-політичну ситуацію, позиція і міністра, і підприємства така: тарифи на доставку преси не піднімати. Ні цьогоріч, ні в наступному році. Ми активно працюємо зараз над покращенням сервісу — нам ще треба виконати свої зобов’язання щодо якості доставки преси. Ми боремося за те, щоб періодичні друковані видання доходили вчасно — дата в дату.

За словами пана Веселого, нині  є проблеми з логістикою. Є низка державних видань, без яких машини Укрпошти не від’їжджають з Києва.

- Ми чекаємо ці видання подеколи до 7 ранку, замість того, щоб о 3-й годині наші машини могли роз’їжджатися по країні. Сім років ми ведемо дискусії щодо того, щоб частково наклади цих видань друкувалися по регіонах. Це б значно вплинуло на швидкість доставки преси в цілому. Від’їжджаючи о 7 ранку наша машина приїжджає в обласний центр вже після обіду. А листоноша розносить газети не цілодобово, а лише зранку. Відтак, передплатник отримує газету вже на наступний день. В результаті має позавчорашні новини.

На його думку, потрібно зробити локальні центри друку видань.

- Я розумію, що редакціям краще працювати з однією друкарнею, і що для цього є економічні причини, але нам зі своєї позиції видається, що легше перекинути файл у місцеву друкарню, ніж телепортувати машину з цілим тиражем, — коментує Василь Веселий.

Крім цього, за його словами, важливо, щоб ЗМІ не зловживали 9-ю статтею.

- Ми готові почути наших клієнтів. Ми готові вдосконалювати якість. Ми чекаємо від них розуміння наших побажань щодо логістики, а зі свого боку готові обіцяти своєчасну оплату. Щоб це забезпечити, я вважаю, що великі клієнти, топові видавці, мають працювати з нами, центральною дирекцією, напряму, а не з нашими регіональними офісами. У нас є автоматизована система платежу, яка б допомогла усунути проблему несвоєчасних платежів, але остаточно нею керують не регіональні директори, а центральний офіс. Отже, логічно, щоб саме ми і формували ці контакти.

Як зауважує, Василь Веселий, торішнє подорожчання тарифів на доставку преси — це «логічний наслідок загальноекономічних процесів». Але бажаного комерційного ефекту від підняття тарифів підприємство не отримало.