Новини

Вибори в ефірі: мінімум «чорного піару» та максимум відповідальності

Український журналістський фонд

Останні президентські вибори були найчистішими з точки зору політичної агітації. Такі висновки зробила робоча група Національної ради з питань телебачення і радіомовлення, яка слідкувала за дотримання законодавства телерадіокомпаніями. Підсумки спостереження були оприлюднені 27 травня під час брифінгу.

- Однією з особливостей виборчої кампанії стало те, що «чорний піар» був зведений до мінімуму. Його елементи можна було бачити лише, коли ішов прямий ефір. А в процесі підготовки і розміщення передвиборних матеріалів цього практично не було, — прокоментував голова Нацради Володимир Манжосов.

Другою особливістю, за його словами, стало усвідомлення телерадіомовниками своєї громадянської відповідальності. Зокрема, зафіксовано рекордна кількість роликів соціальної реклами із закликом до громадян прийти на вибори та виконати свій громадянський  обов’язок.

В той же час, як зазначив пан Манжосов, цьогоріч Нацрада не змогла вплинути на діяльність телерадіоорганізацій у Криму, на Донеччині та Луганщині.

- Ситуація на Донеччині і Луганщині змінюється кожного дня. Але з тих тенденцій, про які можна говорити — це відключення українських каналів. Здебільшого це стосується Першого національного, каналу «1+1″, новинних каналів — «5 каналу», «каналу 24″, «112″ тощо, — констатував голова Нацради.

Між тим, він розповідає: якщо раніше зі східних регіонів надходило багато скарг і листів з вимогою відновити мовлення російських каналів, то нині жителі просять відновити показ українських каналів, відключених сепаратистами через вплив на провайдерів.

Заступник голови Нацради Лариса Мудрак розповідає: серед основних порушень законодавства, що зафіксовані під час моніторингу телерадіоорганізацій, найпоширеніші — використання зображення Державного прапора України в політичній рекламі, невідповідні розміри демонстрації прізвища замовника політичної реклами, включення матеріалів передвиборної агітації до інформаційних передач, трансляція за кошти держбюджету  передвиборної агітації з ознаками міжетнічної ворожнечі та інші.

- В цьому році вперше телерадіоорганізації швидко реагували на листи-зауваження. Виправлення були, можна сказати, в ході виборчого процесу, — сказала вона.

Член Нацради Любов Бакаленко зазначає: показовою тенденцією була відсутність використання адмінресурсу, що раніше особливо часто фіксувалося на місцевих та регіональних телеканалах.

Загалом, як зауважують експерти, більше порушень допустили центральні телеканали. Зокрема, через те, що саме тут і було розміщено більше агітації.