Новини

Не більше 20% друкованих видань в країні є прибутковими

Український журналістський фонд

Ситуація на українському ринку преси краща, ніж на аналогічних ринках Росії та Білорусі , вважає Сергій Чернявський, відомий медіа-експерт, голова наглядової ради видання Дніпропетровської обласної ради «Зоря». Він взяв участь у засіданні Медіа-клубу «На власний погляд» і розповів журналістам про ситуацію на ринку ЗМІ.

Основна проблема українського ринку ЗМІ — це низька прибутковість і неокупність, стверджує С.Чернявський. В Україні немає жодного прибуткового телеканалу, збитки телеканалів у 2013 році сягають 600 мільйонів доларів, що набагато більше, ніж збитки на ринку друкованих ЗМІ.

Але і на ринку друкованих видань тільки 10-20% газет і журналів є прибутковими. Всього в Україні випускається 4200 видань, з них 2343 газет і журналів є всеукраїнськими. Щоденних газет залишилося всього 31. Місцевими бюджетами фінансуються 650 комунальних видань. Ринок преси перевантажений мінімум утричі, звертає увагу Сергій Чернявський. Але та велика кількість неприбуткових видань, яка виходить, перебуває в хиткому становищі — тільки від бажання засновника залежить, закрити видання або продовжувати його випускати.

Незважаючи на економічні труднощі на ринку ЗМІ та тотальну залежність редакцій від інвесторів, журналісти повинні чутко проводити свою незалежну лінію. На цьому на засіданні Медіа-клубу наголосив перший секретар НСЖУ Сергій Томіленко. Спілка журналістів закликає медіа відмовитися від служіння владі та виявляти максимальну відповідальність.

«Ми спостерігаємо, що нинішня влада реально боїться прямих ефірів і неконтрольованих запитань журналістів — як на найвищому рівні, так і на рівні губернаторів чи голів райдержадміністрацій. Непоодинокі випадки, коли прес-секретарі роздають журналістам запитання, котрі треба поставити. Але це свідчить і про те, що самі журналісти ідуть на цю змову. Бо лише від вас залежить, чи ви візьмете і зачитаєте це запитання. Ми бачимо, що частина колег є безвідмовними у стосунках із владою. Та з іншого боку, занадто засуджувати їх не можемо, бо медіа  в Україні не є незалежним бізнесом, вони контрольовані», — зазначив Сергій Томіленко.

Сергій Томіленко також поінформував учасників медіа-клубу про пріоритети Спілки, одним з яких є захист професійних інтересів журналістів: «Завдяки зусиллям НСЖУ вдалося виробити певні механізми захисту редакцій перед державними органами. Так, Спілка має укладені меморандуми про співпрацю з Міністерством доходів і зборів та Держфінінспекцією. Відповідно до цих документів, перевіряючі органи заздалегідь оприлюднюють список ЗМІ, де вони мають намір здійснювати перевірки».

Під час перебування у Києві учасники Медіа-клубу також мали можливість зустрітися з іншими експертами та ознайомитися з роботою прес-центру Євромайдану.