Дайджест

Роздержавлення ЗМІ у Болгарії: ніхто й не збирався

Український журналістський фонд

У Болгарії, яка є членом Євросоюзу з 2007 року, існує кілька державних ЗМІ. Це — Болгарське телеграфне агентство (БТА), Болгарське національне радіо (БНР), Болгарське національне телебачення (БНТ) і газета «Държавен вестник» («Державна газета»), в якій друкуються офіційні документи парламенту і уряду.

Всі ці ЗМІ фінансуються державою і у бюджеті Болгарії окремим рядком вказується, скільки коштів виділяється БТА, БНР, БНТ і газеті. Бюджет для офіційних ЗМІ затверджується парламентом.

Керівників цих ЗМІ обирають за конкурсом, а потім переможця затверджує на посаду парламент країни. Так, генерального директора БТА Максима Мінчева на цю посаду парламент країни затвердив 19 грудня. Згідно Закону Болгарії він може обіймати цю посаду 5 років, а потім переобиратися ще один раз на такий же термін. Посада генерального директора БТА прирівнються до рангу міністра, а тому чиновники і, навіть, депутати не можуть давати йому вказівок.

Варто зазначити, що у Болгарії ніколи не порушувалося питання «роздержавлення» згаданих державних ЗМІ. Більшість журналістів і політиків країни вважають, що газети і телеканали, що знаходяться у власності медійних груп або політичних партій, більше залежать від своїх господарів і найчастіше виконують «підмочені» завдання на замовлення.

До того ж, комерційні ЗМІ, за великим рахунком, не позбавлені від впливу з боку уряду і парламенту, адже останні мають такі суттєві важелі, як фінансовий і податковий контроль, а також безліч інших «неприємних дрібниць», які можут зіпсувати життя будь-якому незалежному виданню.

Генеральний директор БТА Максим Мінчев вважає, що держава обов’язково повина мати свій рупор, свою трибуну. Наприклад, БТА щорічно проводить зустрічі болгарських журналістів, які видають у різних країнах світу газети і журнали болгарською мовою. Це не тільки допомагає тим болгарам, що живуть за кордоном, підтримувати зв’язок з Батьківщиною, а й об’єднує усю закордонну діаспору. Керівник БТА переконаний, що жодне приватне видання не могло б взяти на себе таке навантаження.

Зараз, коли Болгарія переживає бурхливі часи, роль, які відіграють у суспільстві державні ЗМІ, стала особливо помітною. В країні розпочалася агітаційна передвиборна кампанія. При цьому ті партії, які пройшли до парламенту, отримують державні субсидії, розмір яких залежить від кількості парламентських місць і загальної кількості членів. Цим не можуть похвалитися політичні сили, яким не пощастило потрапити до парламенту або ті, що були створенні в результаті народних рухів. В таких умовах тільки державні ЗМІ надають безкоштовно свій ефір для виступу представників непарламентських партій і об’єднань, які, на відміну від суперників «при владі», не мають зайвих коштів.

Тобто, у Болгарії ніколи і ніхто із справжніх державників і політиків не порушував питання про роздержавлення ЗМІ. Вони вважають їх невід’ємною структурою державних інституцій.

Олександр Білик, СОФІЯ. 17 квітня 2013 року.

Джерело: Укрінформ