Новини

У яких медіа найбільше мови ворожнечі – дослідження ІМІ

Український журналістський фонд

Лише 0,77% новин у регіональних онлайн-медіа стосуються національних меншин чи етнічних груп. Водночас майже в кожній п’ятій новині, або в 19,7% публікацій, про національні меншини чи етнічні групи присутні ознаки мови ворожнечі. Всього ж ознаки мови ворожнечі в новинах на різну тематику зафіксовано в 0,6%, або в 47 із 7924, проаналізованих новин. Найчастіше такі новини публікували харківські, запорізькі та чернівецькі онлайн-ЗМІ.

Такими є результати дослідження ГО “Інститут масової інформації”, що було проведено в 10 регіонах України в серпні цього року.*

За результатами моніторингу, найбільше про національні меншини чи етнічні групи писали онлайн-ЗМІ Чернігова (2,14% загальної кількості публікацій), Харкова (1,54%), Львова (1,1%) та Чернівців (1,04%). Водночас найбільше випадків мови ворожнечі серед матеріалів саме про етнічні групи та національні меншини було зафіксовано в онлайн-ЗМІ Харкова (45,5% загальної кількості публікацій про національні меншини), Тернополя (33,3%), Львова (19,2%) і Чернівців (16,7%). Варто зауважити, що кількість публікацій про етнічні групи та національні меншини в регіональних онлайн-ЗМІ невелика, тому критичним є відсоток виявів мови ворожнечі в таких публікаціях.

Найбільше ознак мови ворожнечі загалом було в новинах онлайн-ЗМІ Харкова (1,54% загальної кількості публікацій), Запоріжжя (1,13%) та Чернівців (1,04%). Окрім етнічної тематики, мова ворожнечі використовувалася в новинах про ООС та конфлікт на сході України, маргінальні соціальні групи, жінок та літніх людей. Зазвичай у публікаціях використовувалася м’яка мова ворожнечі, яка не містить у собі прямих закликів до насильства або дискримінації етнічних чи соціальних груп.

Не використовували мову ворожнечі в аналізований період онлайн-ЗМІ Рівного, Черкас та Чернігова.

*У межах дослідження було опрацьовано 7924 новини з 50 регіональних онлайн-медіа в 10 містах України (Житомир, Запоріжжя, Львів, Рівне, Суми, Тернопіль, Черкаси, Харків, Чернівці, Чернігів). До моніторингу потрапили виключно новини з новинної стрічки інтернет-ЗМІ: статті, журналістські розслідування, аналітика, блоги, авторські колонки тощо не аналізуватися.

Методологія моніторингу охоплювала аналіз кількості новин про національні меншини та етнічні групи, ознаки мови ворожнечі в новинах про національні меншини та етнічні групи, а також вияви мови ворожнечі в іншій тематиці новин регіональних онлайн-ЗМІ.

Моніторинг проводили у таких ЗМІ:

ЖИТОМИР (“Журнал Житомира”, “Житомир.Інфо”, “Житомир-онлайн”, “Фреш ньюз”, “20 хвилин. Житомир”), ЗАПОРІЖЖЯ (061.ua, “Zaбор”, Forpost, Ipnews, Reporter-ua.com), ЛЬВІВ (ЗІК, “Захід.нет”, “Вголос”, “Варта 1”, “Твоє місто”), РІВНЕ (“Радіо Трек”, ОГО, “Рівне 1”, “Рівне вечірнє”, ВСЕ, “РівнеМедіа”), СУМИ (“Данкор онлайн”, 0542.ua, “Сумські дебати”, SumyToday, The Sumy Post), ТЕРНОПІЛЬ (0352.ua, “Галас”, “Терен”, “Реально”, “За Збручем”), ЧЕРКАСИ (“Вичерпно”, “Центр черкаських медіа, ІнфоМіст, Прочерк, Нова Доба), ХАРКІВ (АТН,  Status Quo”, “Город Х”, KHARKIV Today, 057.ua), ЧЕРНІВЦІ (“БукІнфо”, “Молодий буковинець”, АСС, “Час”, 0372.ua), ЧЕРНІГІВ (“Город.CN”, 0462.ua, “Час Чернігівський”, “Події і коментарі”, “ЧеЛайн”).

Проведення цього дослідження стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID “Медійна програма в Україні”, який виконує міжнародна організація Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО ”Інститут масової інформації” та необов’язково відображає думку USAID, уряду США та Internews.

IMI

Залишити відповідь