Новини

Доступ до ЗМІ у кандидатів був нерівним, – Національний демінститут

Український журналістський фонд

Попри відкритий доступ виборців до різноманітних точок зору у медіасередовищі, у самих кандидатів доступ до ЗМІ був нерівним. Про це зазначає делегація спостерігачів Національного демократичного інституту (НДІ) у звіті щодо спостереження під час другого туру президентських виборів 21 квітня 2019 року в Україні. Експерти НДІ звернули увагу, що обидва кандидати у другому турі користалися своїми тісними зв’язками з медіаіндустрією та отримали у медіа значне висвітлення.

У звіті йдеться, що українське медіасередовище є відкритим, і виборці мали доступ до різноманітних точок зору. Інформація про кандидатів та їхні кампанії була широко доступною. Проте доступ кандидатів до ЗМІ був нерівним. Більшість телевізійних каналів знаходяться у власності олігархів. Хоча більшість українців продовжують дізнаватися новини з телебачення, важливість онлайн-джерел політичної інформації зростає. Онлайн-джерела інформації пропонують більше різноманіття, ніж телебачення, і дають політикам ширший доступ до виборців. Водночас, користувачі піддаються впливу великих обсягів дезінформації.

Обидва кандидати у другому турі користалися своїми тісними зв’язками з медіаіндустрією та отримали у медіа значне висвітлення, що не потребувало внесення до фінансових звітів. Президентові Порошенку належить телевізійний «5 канал»; також він має зв’язки з іще одним каналом — «Прямим». В останній тиждень перед першим туром виборів 31 березня, політична реклама Президента Порошенка демонструвалася більше 1400 разів, що дорівнює близько 10 годинам відеореклами, а це більше ніж удвічі перевищує час в ефірі, отриманий будь-яким іншим кандидатом. З іншого боку пан Зеленський — телезірка, продюсер та бізнес-партнер власника телеканалу «1+1», одного з найпопулярніших телеканалів у країні. Завдяки своєму статусу артиста, під час виборчої кампанії пан Зеленський отримав значні обсяги ефіру у прайм- тайм. За два місяці до першого туру пана Зеленського в його акторському амплуа (а не як кандидата) показували на каналі «1+1» протягом 203 годин.

Суспільний мовник та незалежні медіа, що є альтернативами каналів, власниками яких є олігархи, програвали конкуренцію за аудиторію. Вимоги щодо надання кандидатам безкоштовного ефірного часу були недостатніми для того, щоб створити для всіх рівні умови. Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення (НРУТР) та новостворена Незалежна експертна рада з питань виборів здійснювали моніторинг порушень виборчого законодавства щодо ЗМІ, але жоден з цих органів не має ефективних повноважень для застосування санкцій і не зміг повною мірою виконати свої наглядові функції.

Загалом, експерти у звіті відзначили, що президентські вибори 2019 року стали для України історичними. У другому турі виборів Президента України 21 квітня українці підтвердили свою глибоку відданість принципам демократії та продемонстрували сильне прагнення змін. Обидва тури виборів проходили в умовах вільної конкуренції. Активність виборців була високою. Органи адміністрування виборів виконали свою роботу професійно.

Зазначимо, що до складу делегації входили спостерігачі з одинадцяти країн. Делегацію очолили колишня Директорка Бюро демократичних інститутів і прав людини Організації з безпеки та співробітництва в Європі (ОБСЄ/БДІПЛ) дама Одрі Ґловер, колишній Посол США в Україні Білл Тейлор, Регіональна директорка НДІ у Євразії Лора Джуетт та Головна радниця і старша директорка НДІ в Україні Мері О’Хейген. При підготовці цієї заяви було використано висновки чотирьох довгострокових аналітиків та напрацювання офісу НДІ в Україні, а також офіційну заяву спільної передвиборчої делегації1 НДІ та Європейського парламенту, опубліковану в листопаді 2018 року, та попередню заяву НДІ щодо проведення першого туру президентських виборів 31 березня.2 У своїй роботі НДІ тісно співпрацював з Міжнародним республіканським інститутом (МРІ), українською організацією Громадянська мережа ОПОРА, а також Європейською мережею організацій з моніторингу виборів (ENEMO).

Джерело: Детектор медіа